Köpvillkor

Våra köpvillkor

Detta köpvillkor beskriver på vilka sätt du har möjlighet att göra din betalning, med vilka leveranssätt vi kan leverera din beställning på samt hur du går tillväga om du vill returnera eller reklamera en vara du köpt av oss.

Alla är välkomna att handla av oss, företag, privatpersoner och myndigheter.

I juni 2014 trädde en ny lag om distans- och hemförsäljning i kraft. För att läsa om den nya lagen ber vi dig att besöka
Konsumentverkets hemsida. 
När du slutfört din beställning och betalning har du därmed accepterat det som står i våra köpvillkor. Det är viktigt att du läser igenom våra köpvillkor och är du osäker på något som står där så kan du alltid kontakta oss via mail.

  

Priser

Alla priser är i svenska kronor (SEK) inkl 25% moms och exkl. frakt. Du måste vara 18 år fyllda för att få beställa utan målsmans god­kännande.

Inget minsta beställningsvärde finns, alla ordrar är välkomna små som stora. Vi reserverar oss för evemtuella fel gällande pris, färgskillnader samt texter i webbshoppen.

 

 

Frakt

Fraktkostnad tillkommer med minst 79 kr. 

För alla växter som med emballage blir 150 cm eller högre debiteras extra frakt med 95 kr per styck. I det beloppet ingår oftast hemleverans. Detta gäller även för stora kransar. Du får en avisering via sms som innehåller uppgifter om tidpunkt för leverans. Leverans sker mellan kl. 07.00 och 17.00. Vet du att du inte kan vara hemma under denna tid så kan paketet levereras till din arbetsplats istället. Meddela oss företagets namn och adress samt dess öppettider i fältet för kommentarer.

 

Större leveranser, ex.vis på pall debiteras med faktiskt fraktkostnad och önskar du leverans utanför Sveriges gränser, kontakta oss för prisuppgift

 

 

 

Betalningsalternativ

Betalning kan ske på följande sätt: Direktbetalning, Kortbetalning eller Faktura

 

Direktbetalning, Nordea  SEB  Swedbank  Handelsbanken
Alla uppgifter såsom butik och belopp följer med hela vägen genom köpet. Du måste vara kund i respektive bank för att kunna använda denna betalningsmetod.


Kortbetalning, VISA eller Mastercard 


KLARNA FAKTURA
-Handla nu - betala 14 dagar efter leverans.För att handla mot faktura behöver vi ditt personnummer eller företagets organisationsnummer. En kreditprövning görs online och du får besked direkt om köpet går att genomföra.

 

Privatperson
-Du ska ha fyllt 18 år, vara svensk medborgare (ha ett svenskt personnummer), inga betalningsanmärkningar samt att adressen du skriver in ska vara densamma som 
du är folkbokförd på.

Företag
-Det ska ha svenskt organisationsnummer, inte ha några betalningsanmärkningar samt adress som företaget är registrerat på.
Betalningsvillkor är 14 dagar från leverans.  

 

Enskild firma

Då ska du välja faktura för privatperson då ditt organisationsnummer är ditt personnummer.

 

Betalningvillkor 14 dagar och fakturan aktiveras när din order lämnar vårt lager.

 

 

KLARNA KONTO
Du kan dela upp betalningen och delbetala från 50 kr per månad. Betalsättet är för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Förutom att 
du alltid får hem dina varor innan du betalar så samlar du inköp från andra butiker på samma faktura. En enda faktura oavsett antal köp.
Alla frågor om kontot och betalningar - kontakt Klarna på 08-120 120 00.

Läs mer om Klarnas köpvillkor här

 

 

Orderbekräftelse

När din beställning är skickad till oss skickas en orderbekräftelse till dig via e-post. 

 

Leveranstid

Leveranstiden är normalt 2-3 arbetsdagar från oss. Vi reserverar oss för dagar med extremt många ordrar, vid REA eller vissa tider på året. Givetvis försöker vi göra vårt bästa så att din leverans ska gå iväg så snabbt som möjligt. 

 

BeställningsvarorOm du beställer en beställningsvara innebär det att vi inte har varan i lager utan beställer hem den endast till dig och till din order när du beställer varan. Leveranstider för dessa beställningsvaror kan vara upptill 5 arbetsdagar. Vi beräknar att kunna skicka beställningen till dig inom 5 arbetsdagar men givetvis så snabbt som möjligt under förutsättning att varan inte är slut hos leverantören då vi givetvis meddelar dig om det. 

 

Leveranssätt

DHL- Vi skickar de flesta beställningar med DHL Servicepoint. Du kan gå in på www.servicepointinrikes.se för att se vilka utlämningsställen som finns på din adress. Klicka på Hitta Servicepoint. Meddela oss gärna vilket utlämningsställe som passar dig bäst. Paketet ligger kvar i 14 dagar hos ombudet sedan skickas det tillbaka till artflowers.se

Varubrev- Leveranser under 500 gram går oftast som Varubrev. Är det ett mindre Varubrev får du oftast leveransen hem direkt, beroende på hur din brevlåda ser ut och vad din brevärare tycker. Är det ett större Varubrev så får du en sms-avisering om att du har ett brev att hämta ut.

Home Delivery - När det gäller leveranser av träd över 150 cm eller som emballeras i paket större än 150 cm på längden skickas dessa med DHL Home Delivery direkt till din dörr. Detta gäller även för stora kransar. Överenskommelse om levereranstid sker då med DHL. Leverans med Home Delivery levereras mellan 07.00 - 17.00. Avisering via sms utgår med förslag om dag och tid. 

Observera att chauffören har sitt körschema och kanske inte har möjlighet att kunna passa in tiden för leverans när du vill få ditt paket levererat. Det finns då möjlighet att få kvällsleverans mot en kostnad på 375 kr.
Du behöver då lämna ett meddelande till oss om det. När du kommer till kassan så finns en ruta ovanför leveranssätt där du kan lämna meddelande till oss så vi kan boka kvällsleverans.

Varor som vi har i lager skickas 2 - 3 arbetsdagar efter beställningen. När det gäller beställningar där varan är tillfälligt slut eller tar längre tid för leverans kontaktar vi dig via e-post eller telefon. Givetvis har du rätt då att häva ditt köp. Har du förskottsbetalt en vara som blivit försenad och vill häva ditt köp återbetalar vi betalt belopp inom 10 arbetsdagar.

Varor med lagerstatus beställningsvara levereras normalt inom 5 arbetsdagar förutsatt att varan finns för oss att beställa hem. Om den är slut hos vår leverantör kontaktar vi dig.

 

Ångerrätt - Retur - Reklamation

Distanshandelslagen ger dig som konsument rätt att ångra ett köp eller byta en beställd vara inom 14 dagar. Ångerfristen gäller från den dagen du har mottagit varan. Ångerrätten gäller under förutsättning att du inte har använt varan. Vid nyttjande av ångerrätten står du för returkostnaden och ansvarar för att varorna skickas tillbaka till oss. Vi kräver att varan ska vara oanvänd, inte har utsatts för dofter som tobaksrökning, parfym eller liknande,  packas som när vi levererade den samt ska återsändas i originalförpackning. 

Så snart vi har fått varan tillbaka återbetalas betalt belopp till dig. Vid fakturering krediteras fakturan med beloppet du betalat.  Var noga med att returnera varan så vi hinner få den innan förfallodatum på fakturan går ut så slipper du påminnelseavgift.  Retur av varor ska ske till vårt lager, Flowers i Borås, Norra Sjöbogatan 56, 506 43 Borås.

Har vi sänt dig fel vara eller om varan är defekt, kontakta oss snarast så vi kan rätta till felet. Fraktkostnad vid reklamation står artflowers.se för. Vi skickar dig en fraktsedel för retur som du sätter på paketet och lämnar in paketet på ditt utlämningsställe. Är varan skadad i frakten skall du lämna in hela paketet med allt emballage till ditt postkontor eller kontakta oss.

 

Outlöst paket

Vid outlöst/ej uthämtat paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig 300 kr oavsett köpsumma för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt.

Personuppgifter

artflowers.se lagrar de personuppgifter du lämnar i ett kundregister i enlighet med personuppgiftslagen. Vi kommer inte att lämna ut de uppgifterna till tredje part.